Träningsprogram

Några dagar på Gullholmen är till ända och efter några timmars shopping på hemvägen är vi hemma igen. Shoppingen resulterade i en tom plånbok men också i prylar jag verkligen behövde (jo, jag lovar - om t.o.m Roger tycker det så...!), nämligen ett par rejäla kängor att gå i när vädret är som det brukar vara på våra breddgrader, ny jacka (nuvarande gamla och med mer eller mindre trasiga dragkedjor) och ett par nya jeans. 
 
 
Nya jackan
 
 
Nya pjugsen 
 
F.r.o.m i morgon måndag ska träningen schemaläggas ordentligt. Jag gör ju detta idag, fast mest efteråt. Nu ska det ske innan, så att det verkligen blir ordning och att träningen fördelas på ett genomtänkt sätt och inte bara "blir som det blir", vilket det ofta gör idag (även om det iaf för det allra mest blir av). Jag har skrivit ett schema på de två första veckorna men det kommer snart att fyllas på. De veckor barnen är hemma krävs extra noggrann planering då Roger självklart också vill träna, då får vi turas om.
 
 
Mål: Genomföra Tjejvättern sub 2.45, Halvvättern 5, 5 & Vätternrundan sub 12 (ev. 10)
Fler mål kommer antagligen snart.
 
Tanken bakom träningsschemat är indelat i huvudgrupper: Konditions- styrke och - rörlighetsträning (teknikträning antar jag borde ingå men har inte riktigt fått kläm på det... jag tar mer än gärna emot tips kring detta!). Dessa är i sin tur uppdelade i olika "subgrupper", exempelvis kan konditionsträningen ske genom cykling på trainer, spinning eller utomhus. Någon form av cykling ska det iaf bli MINST två ggr/vecka (till en början). Konditionsträningen kan även innebära olika gruppträning på Friskis, crosstrainer, snabb gång/jogg och kanske simning. Konditionsträningen ska i sin tur varieras. Just vad gäller "cykelpassen" har jag tänkt intervaller  (i olika former, längd och "pulsmål"), långdistans, kortdistans och ren backträning. Detta går att överföra i viss mån till den övriga konditionsträningen. Jag tänker också variera passen genom att ha koll på pulsen för att även variera lågpulspass och se till att pulsen höjs rejält emellanåt. 
Styrketräningspassen kommer fortsätta vara mestadels inriktade på coremusklerna (bål) men även ben och hela kroppen för att hållas stark :) Träningen sker på gym i form av maskiner och även lite fria vikter. Vissa övningar sker ibland hemma och på ett och annat cirkelgym/fys - pass på Friskis (i grupp). 
Rörlighetsträningen får jag lite i och med att jag är noggrann med stretchingen efter varje pass (vet ingen som stretchar så mycket som jag!) men jag behöver även komma igång igen med mina forna tövningar från sjukgymnasten som jag fick för längesedan... som cyklist blir man lätt stel och med mycket sittande vid datorn samt en halvkass hållning och stel ländrygg MÅSTE jag bli ännu bättre på detta! Det sker i form av övningarna från sjukgymnasten, stretch samt flex- och yogapass på Friskis (i grupp). 
Skulle tippa på att tiden kommer hamna runt 5 - 7 tim/vecka nu i början, för att sedan trappas upp och bli mer och mer cykelinspirerat ju mer vi närmar oss våren.
Jag hoppas att jag tänker någorlunda rätt i förhållande till träningsbakgrund, variation, mål, intensitet, förhållande mellan kondition och styrka osv. osv. Det är mycket att tänka på och sedan är ju kosten ett kapitel för sig också...
Slutligen - hur tänker ni inför kommande års mål och träning? Är det något i mitt tänk som verkar konstigt så tveka inte för att låta er höras! Jag tar emot tips och idéer med öppna armar! Hoppas jag nu inte tråkat ut er med detta lååånga inlägg..!
Dax för sängen och en härlig träningsdag imorgon!
 

Kommentera här: