Cykeldrömmar och träningsmål

Idag har jag fuskat och kört ett pass med "dans fuego" med kära arbetskamraterna, som för övrigt är världens bästa :) En tjej ville prova ett nytt pass på oss innan hon ska köra det på Friskis. Skulle ju egentligen inte träna förrän efter två dagar efter behandling men, men... jag försökte ta det lugnt iaf.. hur lätt det nu är. När jag ska göra något i träningsväg vill jag helst göra det till 100 %, nä förresten 110 ;) 
 
Från det ena till det andra... Min "cykelresa" började sommaren 2011 då jag upptäckte hur roligt det är med cykelsporten. Sambon cyklade lite på en hybrid och jag provade. Fastnade nästan direkt och gick och köpte en racer i juli samma år. Visste ingenting om cykling och ser mig fortfarande som en nybörjare med mycket att lära. Mer och mer cykling har det blivit och en hemlig dröm är att bli bäst i världen... jag fattar att det inte är realistiskt men drömmar kan man ju ha ändå, eller hur? :) 
Under året som gått har jag och sambon hunnit med några lopp, vilket är väldigt kul! Vi började med Vätternrundan där vädret var värre än någonsin, det fullkomligt regnade spik i 2- 3 timmar (har nästan förträngt) och jag minns att jag någonstans innan Jönköping skrattade för mig själv för det var så jäkla absurt! Vilken normal människa utsätter sig för sånt?! 30 mil på cykel och så några timmar regn och 9 plusgrader på det?? Helt sjukt men uppenbarligen rätt många om gör det. De första ca 22 milen gick bra men sedan började värken i högerknät komma och blev bara värre och värre och värre... Vi hoppade över de sista depåerna trots att blodsockernivån var på botten i flera mil, för det blev bara värre av att stå still. Vi kämade oss in i mål och sista milen gick snabbt - nästan framme!! Har aldrig varit så trött i hela mitt liv men jäklar - den känslan vill jag ha igen! Det är skithäftigt att se hur mycket kroppen klarar och hur mycket man kan pressa den, man klarar sååå mycket mer än man tror! Till nästa år ska vi dock kapa tiden en del...
 
Mål 2013:
Genomföra Tjejvättern sub 3 (kommer bli tufft), Halvvättern sub 5,5 (helst 5 men tänker att jag är nog lite mör efter TV..) samt Vätternrundan sub 12 (gärna sub 10 men har inte tillräckligt självförtroende att tro att det går..). Detta innebär 55 mil på en vecka vilket betyder att jag måste träna målmedvetet hela vägen fram, hålla mig frisk och äta ordentligt. Det ska bli skitkul! 
Ett annat mål är att stadigt ligga på ett rullsnitt på 30 km/ tim (vid ensamkörning), har varit uppe och nosat på 29, 1 som bäst, det var på en 3 milsrunda med både upp- och nerförsbackar - min "standardrunda".
 
För att nå målen har jag påbörjat en liten lista (jag ÄLSKAR listor! ;)) med faktorer jag måste tänka på/inhandla för att nå målen (kom gärna med tips och idéer!):
- Inköp av cykeldator (höööög tid jag veeet!) för att ha koll på puls samt kadens (bland annat)
- Inköp av ny sadel 
- Inköp trainer ----> CHECK!
- Cykla (irl, trainer eller spinning) mist 2 ggr/vecka
- Bättre uttalad målsättning med varje pass samt utvärdering efteråt
- Göra ett padilla- test (el. liknande) för att veta mina pulszoner, mjölksyratröskel mm. för att få ut mesta möjliga av träningen.
- Ta hjälp att utforma ett träningsprogram för att nå målen.
- Mer intervallträning
- Bli ännu mer medveten om kosten 
- Fortsätta träna varierat (lägga in lite löpning oxå....)
- Inte vara för hård mot mig själv samt acceptera att varje pass inte alltid blir som jag tänkt
 
Hade varit grymt kul med en cykelresa till varmare breddgrader, som uppladdning till våren men tyvärr räcker inte pengarna till... Får försöka här hemma istället.
Hittar inga roliga bilder just nu så det får bli en bild från en av de senaste rundorna
 
Tack för idag - slut för idag :)
 
 

Kommentera här: