Det här med kosten

Så var det det här med maten igen då... Vad ska man egentligen ha på tallriken? Mycket grönsaker såklart, det vet ju alla. Men det är oxå mycket prat om lchf nu för tiden. Vad tror ni om det egentligen? Vi har haft livliga diskussioner kring detta på "cyklande tjejer" - sidan på facebook. Jag vet att många har gått ner i vikt med hjälp av det och många verkar tycka att de även blir mer uthålliga i sin träning och håller sig mätta längre. Men jag har även läst att "dieten" försurar kroppen, den höga andelen protein frestar på levern, kolesterolhalten höjs och lchf kan även leda till hjärt- kärlsjukdomar mm. Men det positiva är att många går ner i vikt (skulle själv gärna få bort lite fett här och där men behålla musklerna ;)) och blodsockernivån hålls i mycket bättre schack, mindre risk för diabetes osv. Hmm... man har alltid röva där bak som bekant.. jag är inte beredd att offra vissa saker vad det gäller maten och lchf känns för "nytt" för att man ska veta effekterna helt, enligt min åsikt, men jag tror absolut på att byta ut en del kolhydrater mot en del BRA fett och jag har tänkt att jag ska göra ett försök med det... 
 
 
Igår såg min frukost ut såhär: Äggröra (med grädde, salt och peppar), turkisk yoghurt (10 % fett) med en skivad clementin och solrosfrön samt grönt te (med mjölk). Jag höll mig faktiskt mätt förvånansvärt länge - säkert 5- 6 timmar, vilken är ovanligt för mig!
 
Om man även kunde hitta sina fettförbränningszoner (fat max) genom ett test så hade det varit toppn! För det vore ju grymt effektivt att lära kroppen att bränna fett när kolhydraterna tar slut! = Inga blodsockerfall som jag fått ett par gånger, det är INTE kul, men då man bränner mest fett säger vissa... För övrigt äter Björn Ferry lågkolhydratkost och han orkar ju uppenbarligen träna rätt hårt... så för vissa funkar det säkert men för andra inte. För mig är det viktigast att det inte blir för krångligt, att jag håller mig mätt och att jag orkar träna!
Det blir inte lätt att byta ut alla kolhydrater mot fett och jag vet inte heller om jag vill det eftersom jag är tveksam till att det är helt sunt för kroppen, men jag har bytt ut exempelvis ris mot lite bättre och nyttigare kolhydrater som matkorn och quinoa - alltid en start! :)
 
 En gooood maträtt vi har upptäckt nyligen här hemma är thailänsk räksoppa - som jag tror är väldigt nyttig ;) Jag brukar ha den som gryta med kolhydrater till (!) men kanske ska sluta med det nu då, eller iaf minska lite :)
 
See ya!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna Jansson:

skriven

Jag tror inte på att plocka bort kolhydraterna helt. Lite tror jag vi behöver när vi cyklar. Jag brukar äta dom till lunch och sen oftast inga alls på kvällen. Det funkar bra för mig.

Svar: Tack för dina synpunkter, Anna! Jag tror som du, att vi behöver lite för att orka ändå... tycker dessutom det verkar svårt att undvika helt, vet inte heller om jag har lust med det heller - mycket är ju gott ;) Dessutom har man sett inte helt gynnsamma effekter med fet- och proteinrik kost. Att äta de flesta vid lunch låter som en bra strategi.
Martina

Kommentera här: