Stress, naprapati och överträning...

Jag har varit väldigt trött senaste tiden och trots att jag, med tanke på mitt yrke, borde veta att trötthet inte bara beror på fysisk träning eller liknande, har jag precis insett att det även kan bero på energitjuvar i olika skepnader... det kan vara personer, negativa tankar, förväntningar, dåligt samvete, dålig kosthållning, dålig planering, dåliga förutsättningar på jobbet osv... Allt detta stressar kroppen, vilket leder till (yttrar sig såklart olika för olika människor) ökad spändhet i musklerna. Detta leder i sin tur till trötthet. 
 
Att jag börjat tänka allt mer i dessa banor kan jag tacka en naprapat för som jag har varit hos vid två tillfällen nu. Han utbrast "detta är en trött kropp!" direkt när jag lagt mig på britsen. Han konstaterade att jag är väldigt spänd i musklerna och att det inte är konstigt att jag känner mig trött. Han satte några nålar i mig (4 cm ner i "köttet" - FYRA CENTIMETER! Fattar ni eller! Huga, tur jag inte frågade innan om detta innan...) och "sugkoppar" med ström i, djupgående massage och till sist manipulering men mycket knak i nacke, rygg, bröstrygg och ben... jag har alltid varit livrädd för detta men det gjorde inte ont överhuvudtaget och efteråt var det som befrielse! Det går nu mycket lättare att andas och halsmusklerna är inte lika spända som innan heller. Vi pratade om att jag cyklar - vilket han inte helt tyckte om eftersom det är en statisk och inte helt optimal ställning man sitter i. Löpning var enligt honom mycket bättre...Vi pratade också om jobbet, att det är nytt för mig och innebär en del stress - kanske framförallt av energitjuvar som vissa patienter kan vara. Psykologisk stress tar nog mer energi av mig än vad jag fattat innan och det finns ju olika typer av stress... en hel vetenskap. Jag har ibland svårt att släppa jobbet när jag är hemma och det är ju inte så bra... måste hitta strategier för att undvika detta. Lättare sagt är gjort... 
Jag fick också veta att jag är övertränad (!) "Va?!" var min första tanke, sååå mycket tränar jag ändå inte. Det han menade var att jag har övertränat på så sätt att jag gör för mycket av samma typ av träning. Jag tycker själv att jag varierar mig en del men tydligen inte tillräckligt. Ska försöka tänka på detta i kommande träningsupplägg. 
 
 
Första bilden på mig och den nyinköpta racern (juli 2011), bästa köpet på länge :)

Kommentera här: