Velofondo Vårgårda - Race report

Bättre sent än aldrig... 
I lördags var det då dax för det efterlängtade Velofondot i Vårgårda. Dagen innan ville självklart inte bilen starta - smått panik. Visst hade det gått att cykla de ca 4, 5 milen till start men kanske inte vad man är jättesugen på när man har ett 14 mil långt lopp framför sig... Det löste sig genom att vi fick låna Rogers firmabil, puh!
 
Morgonen började med gråmulen himmel, ganska blåsigt men uppehåll. Vi blev inte helt oväntat lite sena och träffade de övriga tjejerna starx innan start i startfållan. Det var några tjejer från SubXX och några från andra klubbar, nån kille oxå. Jag och Roger hade sagt från början att vi inte vill vara "tvingade" att hålla oss till klungan utan kanske lämnar den om det innebär att kunna få en snabbare tid. För jag kör lopp för att testa gränserna, utmana mig och pressa tider, det tycker JAG är kul :) Det gick inte så fort i början, vilket iof passar mig då jag behöver ganska lång stratsträcka innan kroppen är igång, sedan kändes det lite väl långsamt. Roger låg en bit längre fram i klungan och i en lång backe började han dra ifrån oss andra. Jag visste inte hur jag skulle göra, blev handlingsförlamad och låg kvar. Han försvann allt mer och jag tänkte att ska jag hinna ikapp honom måste jag dra på nu. Så jag beslutade mig för att göra så, sa till klungan och drog i väg. Men han hade hunnit längre än jag trodde och det blev slitiga ca 1, 5 mil för att jaga ikapp! Inte mycket till hjälp fick jag heller, men folk låg gärna bakom... Till sist hann jag ifatt honom och den lilla grupp han var med. Fortsatte köra den kuperade och väldigt fina banan med ytterst lite trafik. Var uppe i över 34 i snitthastighet ett tag men när folk droppade av allt mer och vi hade världshistoriens kanske sämsta klungkörning (vad är det med alla gubbar som inte vill dra?? Sjukt irrirerande!) samt ganska rejäl motvind sjönk snittet och slutade till sist på 33, 3. Tid 4,11,47. En slitig men rolig tur och ett kvitto till mig själv på att jag kan ligga ganska länge på ganska hög puls. För 4 månader sedan hade jag inte gjort en längre runda på över 30 km/tim så måste vara nöjd med detta. 3:e snabbaste tjej bland samtliga (inkl. eliten), inte för att det var så många tjejer precis, men ändå ;)
Har tyvärr inga bilder att bjuda på från dagen :/
 
Igår var det tänkt att spana i damernas världscup i Vårgårda men eftersom bilen inte startar så blev det tyvärr inget :( Synd att missa världseliten när de kör 4 mil från oss.. trist! :(
 
Ikväll stod det backintervaller på schemat och det kändes riktigt, riktigt bra! Trodde benen skulle vara lite småstumma efter lördagens slitsamma lopp men icke! Underbar känsla!

Kommentarer:

1 swyzak:

skriven

Bra kört, du var jävligt stark i lördags, om jag inte hade kommit med er grupp hade jag förmodligen varit kvar på banan ännu (läs gärna min rejsrapport). Men som du skriver, det var inte så många som var intresserade av att dra i gruppen.

Svar: Aha, nu fattade jag vem du är! Tack, detsamma! Hängde dock inte med dig den sista biten då du var lite för stark. Synd att inte folk fattar att ju fler man är desto fortare går det. Vi hade ett grymt snitt ett tag men det sjönk rejält tyvärr. Nöjd ändå :)
Martina

Kommentera här: