TMI på Friskis & Svettis

Japp, det är som jag misstänkte - jag har ganska rejäl träningsvärk idag! Gôtt! Jag körde TMI (Träning med instruktör) igår och namnet på passet var "utmanande och intensivt", vilket det verkligen var. Detta var första gången jag testade detta pass och det var lite pirrigt innan. Började med uppvärming på "stakningsmaskinen" på gymmet, först fem minuter fritt och sedan 5 intervaller av olika slag som "upp till 500 meter", 4 minuter, 1 min osv. Sedan körde vi på olika små stationer där man körde olika många intervaller på varje och tempot var högt. Exempel på stationer var "hopp upp på bräda", skivstång, armhävningar med vikter, kettlebells, situps i olika varianter och andra övningar med och utan vikter som är svåra att förklara. I vilket fall kan jag konstatera att det är just såna här pass jag behöver - nån som pushar på, högt och hårt tempo, övningar som jag sällan eller aldrig gör annars! Jag skulle ha väldigt svårt att pressa mig så hårt om jag var ensam - det går bara inte. Och jag behöver träna på att verkligen ta ut mig ORDENTLIGT och inte vara rädd för det! Det är sååå lätt att hamna i bekvämlighetszonen och sedan fastna där. Ska man komma någonstans MÅSTE man pressa sig lite mer och mer och mer ju bättre kondisen och styrkan blir... därmed inte sagt att vila, återhämtning och lättare pass måste in också - superviktigt! 
Träningsvärken är för övrigt värst i armar, axlar och mage, men även vader, muskler runt knän och rygg har också fått jobba, det känns. Får nog träna lite mer armar - det blir mycket för benen och bålen men armarna är jag sämre på att träna. 
 
Under de fem dagar jag nu har hållit på med mitt hemmagjorda träningsprogram har jag gjort:
Månd: Trainer - långdistans 1 timma plus rörlighetsträning 20 min.
Tisd: Trainer - intervaller 30 min, promenad 1 tim
Onsd: Vila
Torsd: TMI 1 tim
Fred: Crosstrainer 15 min 
 
Jag har följt schemat som planerat med två undantag: Igår (torsdag) tänkte jag även köra crosstrainer 20 min men med tanke på de tre senaste nätternas sömn och hur tufft passet var så blev det inget med det. Imorrn tänkte jag träna men blev upptagen och ska istället följa med en kompis på annat, därför skulle jag träna idag istället (egentligen vilodag idag) så åker till gymmet och börjar på crosstrainern. Efter en kvart får jag veta att de stänger sju på fredagar! Snopet! Uppenbarligen har jag alltid varit där tidigare på fredagar tidigare. Så blev ingen vidare träning idag... fasen! MEN - det ska snart tas igen...!
 
Trevlig helg och hoppas det blir fint väder så man kan utomhusträna!
So long!

Kommentera här: