Underbara, fantastiska Gotland!

Så har vi varit på Gotland i 4 dagar, denna ö är ju HEEEEELT FANTASTISK!! Jag tycker den har allt: Gröna lummiga skogar, stora fält och så kusten och havet såklart! Och jag gillar att allt inte är så tillrättalagt och perfekt utan de gamla husen är lite snea och "vinna" (som vi säger på västgötska) och trädgårdarna inte alltid så välansade och välklippta. Första natten tillbringades i stuga på Kneippbyn, Visby,i en jättefin (och dyr..) stuga. Tyvärr var inte vädret det bästa men vi grillade ändå och myste i stugan. 
 
En suddig bild på oss utanför stugan på Kneippbyn. Tyvärr syns inte havet i bakgrunden
 
Som vanligt liiiite för mycket tändvätska på grillen när en man är i gång vid grillen...
 

Dagen efter började mulet och med lite regn men det klarnade upp och blev jättefint sedan. Vi åkte vidare mot Ljugarn men stannade i Roma på vägen och bättrade på historiakunskaperna lite samt gofika :) Väl framme i Ljugarn sattes "indiantältet" upp. Ett tempopass i underbart vacker natur men med mycket vind hann jag oxå med på kvällskvisten. 
 Indiantältet uppsatt i Ljugarn!
 
Fredagen bjöd på strålande soligt väder och mer värme... härligt! Vi styrde kosan mot södra Gotland och Hoburgen, Gotlands sydligaste punkt. Sista biten tog vi vägen "vacker kustväg" och OMG vad otroligt fantastiskt vackert det var!! Tänk att vi fortfarande är i Sverige! Vi var bara tvungna att stanna och klättra uppför den branta åsen och se på havet och vågorna. Det blev ett besök på stenmuseet nedanför där grabbarna oxå fick prova på hur det är att hugga i sten. 
 
 
 
 
Längs med den vackra kustvägen till Hoburgen. Fantastiskt vackert!
 
 
 
Strandhäng på nväg till Hoburgen. Roger och Hugo tog sig ett dopp. Vi andra var för fega
 
 
Vid Hoburgen <3
 
Vem behöver åka utomlands?!
 

Efter två nätter i tält var det skönt att åka mot Visby och Visby strandby där vi tillbringar de sista tre nätterna, även om Ljugarn var väldigt vackert! Jag tog cykeln till nästa camping så det blev ett lugnt pass denna dag. 

 
Utsikt från stuga nr 2 på Visby strandby. Havet kan nästan skymtas på bilden
 
 
Solnedgång från klippa på Visby strandby - Amazing!
 
 
 
<3
 
Efter att ha läst om hur man blir en bra tempocyklist började jag lördagmorgonen med att köra VO2 Max- intervaller på cykeln ;) Morgonen är ju inte min bästa tid på dagen och jag tränar egentligen hellre kvällstid men så fick det bli idag. Det var skitsvårt att komma upp ordentligt i puls men jag lyckades i stort sett. Fick dock stå upp hela intervallerna för att kunna hålla den höga pulsen. Skön känsla efteråt! 
 
Resten av dagen tillbringades i Visby - denna otroliga stad med de små gatorna, de vackra rosorna och många restaurangerna. Och denna underbara skildring mellan gammalt och nytt. Jag är nykär i Visby! Och hela Gotland! Har ni inte varit här? Åk hit!!
 
Visby (som i en fantasyfilm?)
 
Rosornas stad Visby eller hur var det?? :)
 
 
Coolt!
 

Jag är inte längre besviken över att vi inte kom iväg utomlands :) 
Ikväll är sista kvällen och den ska vi tillbringa i Visby för att se staden "by night", strålande sol idag med så kanske blir det ännu en fantastisk solnedgång :) 
Imorrn är det hemresa - jag vill inte åka hem! 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: