Livsglädje & pulskoll

I morse när jag vaknade så kände jag bara... livsglädje! Så underbart! Trots att klockan inte var mer än typ 07.45 en lördagmorgon (= alldeles för tidigt för mig att gå upp!) så kunde jag inte somna om. Det finns ju så mycket roligt att göra och det riktigt spritter i kroppen! Att världens bästa ligger bredvid är en stor anledning till att livet är så härligt, han betyder så otroligt mycket! Att vi har ett stort gemensamt intresse gör inte saken sämre direkt! 
 
Jag lyckades för några dagar sedan få punka på cykeln när jag cyklade på trainern. Hur sjutton lyckas man med det?? Ännu en sak som bara händer mig..? :P Och eftersom jag på loppen med Sub XX behöver kunna fixa en punka på ett sjukt snabbt sätt var det ett bra tillfälle att träna på detta. Har ALDRIG lyckats få en punka någonsin så har bara gjort det en enda gång på Rogers cykel (som tvärtemot fick punka typ 3 gånger förra säsongen) bara för att träna. Kan lova att det inte gick snabbt idag, har för klena nypor... måste träna mer på detta. 
På tal om Sub XX ser jag väldigt mycket fram emot det 4 dagarsläger på Tjörn som kommer anordnas för träning och sammansvetsning med gänget. Nu är jag anmäld och ser det som ett måste, inte minst för säkerheten, att vara med. Vi är många i klunga och om det ska gå snabbt måste vi samarbeta på ett bra sätt. Jag är inte speciellt van vid att köra i klunga och måste träna. Roger, min nyfunna vän (genom cyklingen) Eva Marie och jag planerar att gå med i en av cykelklubbarna här i Borås så fort snön och halkan försvunnit så att det går att köra racer ute. Det verkar vara en liten men sjysst klubb. Ser verkligen fram emot detta!
Längtar sjuuuukt mycket efter våren nu! Börjar bli lite småtrist att bara köra trainer... smått avis på alla med cyclocross och mtb som kan ge sig ut redan och få mil i benen och har kunnat göra det ett bra tag...försprång kallas det! ;) Kanske blir det ett inköp av nåt annat än racer till nästa säsong...
 
Idag har jag kört med pulsbandet till nya cykeldatorn för första gången. Det är kompatibelt med trainern - perfekt! Så med ett nytt test i handen med alla pulszoner, mjölksyratröskel mm. och full koll på puls, kadens, watt, hastighet och stegring kan det knappast bli bättre! Blev en timmas intervallträning idag och jag är så taggad! Kroppen svarar och det är en otroligt tillfredsställande känsla! 
Imorrn bitti väntar Vasaloppsspinning ca 4 timmar - lågintensiv distansträning - precis vad jag behöver. Lite nördigt tar jag nog med min cykeldatorn för att ha koll på pulsen... ;) 
 
 
 Ett suddigt smakprov på stassen som ska bäras runt Vättern om dryga 3 månader...

Kommentarer:

1 Kim:

skriven

Inte bara dig som punka på trainer händer. Har också fått det vid ett tillfälle. Kan ju va att man fått in nått skräp som skavt eller om det påverkar att däcket blir varmt.

Tycker det är jobbigare att byta slang när man har trainerdäck än vanligt däck för utomhus.

Svar: vad skönt att höra att det inte bara är jag ;) Jag har dock inte trainerdäck, mina däck är så slitet och måste bytas innan utomhussäsongen ändå så jag kör slut på det nu och köper nya sen :)
Martina

2 Kim:

skriven

Okej, ett däckjärn i plast brukar jag ta till hjälp vid slangbyte. Brukar underlätta att kränga på den sista biten. Men som sagt lite övning så brukar det gå bra :)

En annan grej jag lyckats på trainer är att vurpa... Cykeln lossnade mitt under passet.

Svar: Ok. Jag använder mig utav... hmmm vet inte vad det heter ... däckjärn oxå..? som krokar man sätter på mellan däck och eker... fast det måste man väl ha antar jag.. du hör hur hemma jag är på detta ;) Skicka gärna nån bild på det däckjärn du använder, kanske nåt som är bra att införskaffa! Fy, vad otäckt att vurpa på trainern! Aj! aj!
Martina

3 Kim:

skriven

Har ingen bild på just det däckjärn jag använder, men de ser ju alla mer eller mindre likadana ut. I stil med länken nedan, kanske redan liknande som du har.

http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/parktool-tl1c-dackjarn-3-pack.html

Kommentera här: