Plan kommande veckor

Så var ännu en helg till ända. Jag har alltid undrat över varför helgerna går så jäklarns fort, är det inte konstigt?? Lördagen var iaf lugn, jag och Roger var ensamma hemma och det var lugnt och skönt och härligt att bara umgås, städa, handla lite gott till kvällen och kolla på film. Jag passade också på att lägga upp en liten plan för kommande veckor. Det är snart dax för den sk. Övergångsperioden, dvs perioden mellan (tävlings-)säsong och uppbyggnadsperiod. Denna period skall vara 6-8 veckor och då ska jag passa på att göra andra saker än enbart cykel, mycket för att vara så sugen som möjligt på cykling sedan! Eftersom cykling inte ger träning för hela kroppen är det oxå viktigt att variera så att kroppen får annan belastning än vad den är van vid. 
Jag tänker att v. 41 och 42 ska jag
- fortsätta cykla utomhus beroende på väder (önsketänkande?)
- styrketräna MINST 1 dag/vecka
- minst 1pass/vecka allmän kondition (ej cykel)
Efter detta mest fokus på annat än cykel men trainer ca 1 gång/vecka är bra om jag får in
 
Under nov (får se när det passar in bäst med övriga livet):
- Vila HELT från cykel 2 veckor (även trainer)
- Vila HELT från all träning 1 av dessa veckor (promenader är ok)
 
Efter vilan åter igen mest fokus på annan träning än cykel några veckor:
- Trainer (ca 1-2 ggr/vecka)
- Allmän styrketräning
- Yoga/rörlighetsträning
- Olika pass på Friskis
- Crosstrainer/löpband
- Långa promenader (ev.)
- Simning (ev.)
 
I början december skall den sk. uppbyggnadsperioden påbörjas och då hoppas jag vara riktigt sugen på mer cykelträning igen:)
 
 
Tummen upp!
 
 
 

Kommentera här: