CT- läger!

Ok, var beredd på ett låååångt inlägg!
En fantastisk helg fylld av cykling, tjejsnack, teknik, mål, träningstänk, tävlingstänk, nötcreme, coaching och många goa skratt är till ända. (Har inte hunnit uppdatera bloggen förrän idag).
Tänk vad tomt det blir när man planerat något så länge och sen, hupp, så vart det slut! Jag och Eva har ju planerat detta CT- läger (CT= Cyklande tjejer - gruppen på facebook) ända sedan förra lägrets slut i april. De sista veckorna engagerade vi Wiwi som fick stötta med detaljerna. Herrejösses vad mycket jobb vi haft men det var värt ALLT!
 
Vi höll till på Lages motel i Borås, inte världens mysigaste läge vid motorvägen men boendet var helt ok och bra pris. Jag, Eva och Wiwi hade den enda lägenheten på motellet, de andra sov i 2 - och 3- bäddsrum. Lägenheten kom att bli den givna samlingspunkten under hela lägret vilket var väldigt roligt tycker jag. Att tjejerna kunde känna att de kunde komma och gå som de ville, det tror och hoppas jag att de flesta kände.
Det hela började på fredag eftermiddag då jag, Eva och Wiwi anlände och förberedde fikan till tjejerna. Jag hade handlat. Mycket. Alldeles för mycket. Smörgås, kokta ägg, yoghurt, kaffe, frukt... men många kom och smååt under hela helgen, nån var inne sent en kväll och hade sömnproblem som kunde avhjälpas med en banan, så helt fel var det inte ändå :) Några kafferep blev det oxå :)
Sara, Therese, Eva, Lotta och Leena - ja, jag tror faktiskt att jag lärde mig alla deltagares namn under helgen :) 
 
Sofia & Eva
Malin! Som även höll föreläsning om mål.
 
Efter fika var det cykeldax. Intervallträningen på Tjörn var så roliga så vi ville göra om det. Alltså 10 min X 4 med 5 min vila emellan. Jag är inte världens mest pedagogiska men till slut kunde jag få fram det vi tänkt ;) Problemet var att vi är på så OTROLIGT olika nivå i cyklingen, därför var det svårt att få till grupper där tjejerna var jämnstarka. Vi fick helt enkelt göra så gott det gick och jag tror att de flesta ändå fick ut något av det, kanske fick man man med sig en ny övning hem iaf. 
Efter cykling och dusch samlades vi och Wiwi höll i ett par namnlekar som var ett jättebra och lättsamt sätt att lära känna varandra lite mer. 
Middag på Lages och därefter föreläsning av Malin som precis har startat sitt nya företag Kraft & Balans tillsammans med en annan tjej. Malin är nybliven coach och kostrådgivare och pratade om hur man ska tänka när man sätter mål. Ett par av tjejerna med väldigt olika mål fick agera på "scen". En jättebra och lärorik föreläsning och Malin är super i in nya roll! 
Lite kaffe, snacks och mingel i lägenheten avslutade kvällen. Yes, vi klarade dag 1!
 
Namnlek!
 
Dag 2 kom Camilla Larsson, före detta elitcyklist, för att hjälpa oss med cyklingen. Idag handlade det om samarbete och klungkörning. Gruppen delades på 2 och Camilla coachade första gruppen före lunch och andra efter lunch. Vi körde både två-par och belgisk kedja. Camilla är en riktigt bra och noggrann coach som ser allt :) Det var roligt att få visa våra fina cykelvägar här även om många nog tyckte det är lite väl mycket backar ;) Själv tänker jag aldrig på det längre, men i helgen blev det ganska påtagligt då det var svårt att få till bra belgisk kedja då backarna kom lite "i vägen" för att vi skulle få upp någon högre hastighet i bytena. 
Lunch hade vi på Vänga kvarn i Vänga.
 
Cykelrumpor!
 
Grupp 1 anländer till lunchstället
 
Jag & Ida på Vänga kvarn
 
Efter nästan 10 mil för ena gruppen och ca 7 för den andra var det ganska skönt att ha ett par timmar över till nästa aktivitet, nämligen Glenn Magnusson som jobbar på Probikefit. Även han är gammal elitcyklist och även fd förbundskapten för landslaget. Han jobbar tillsammans med Klas Johansson med bike fit och lärde oss hur viktigt det är med rätt teknik på cykeln och att man måste sitta rätt för att få ut mesta möjliga kraft på cykeln. Han hade även med sig Susanne Ljungskogs gamla "teknikcykel" som den som ville fick prova. Den var konstruerad så att det "klickade" vi fel teknik. Många av tjejerna testade och jag tror att det var höjdpunkten med föreläsningen :)
 
Sara var modig och testade "teknikcykeln"
 
Glenn var även med oss och åt middag på Lages så jag passade på att fiska lite cykeltips ;)
 
Kvällen avslutades med en kortare sammanfattning av Camilla om dagens pass samt lite om motsatsen - dvs. hur man ska tänka vid tävling. 
Mingel i lägenheten men de flesta var väldigt trötta efter en intensiv dag och gick till sängs rätt tidigt.
 
Sista dagen kom och idag var det dags för tävling! Eller iaf lite träning på attacker och tävlingstänk. Jag drog tyvärr "sista strået" idag och fick inta rollen som "kvastbil". Därav inga attacker för min del, men fick höra att tjejerna var riktigt duktiga och det blev många attacker på den 1, 3 mil långa rundan som kördes två varv med lite coaching från Camilla däremellan.
Roger agerade ledarbil och det var nog tur för jag är kass på att förklara vägar märkte jag! 
Tror att många var lite nervösa inför detta moment men att det i slutändan var det som tjejerna var mest nöjda med och tyckte var roligast! Hur ofta får man prova på utan att delta i en riktig tävling liksom?! 
Dagen avslutades med lunch på Almenäs café, perfekt en dag som denna! (Det enda som gör mig hypernervös är cyklingen genom stan... usch, inte van vid stadskörning).
En del av gänget :)
 
 
Lunch vid Almenäs
 
Vi fick många positiva kommentarer under helgen och det värmer så gott, så gott! Jag hoppas och tror att de allra flesta av tjejerna är nöjda med lägret och att de har lärt sig nåt nytt allihop, på ett eller annat sätt! För egen del har jag lärt mig en del nytt men det bästa har nog ändå varit alla goa tjejer jag har fått lära känna lite mer! Vilken förmån! 
Den goa ch positiva stämningen har vi nog till stor del att tacka vädret för också, för det har varit helt otroligt, PERFEKT väder med sol, sol och åter sol, lagom mycket vind och perfekt temperatur! HELA helgen! Kan det bli bättre?
Jag saknar alla goa tjejer redan, kan ni inte flytta hit allihop??
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sofi:

skriven

Kom gärna och cykla i Landvetter med mig och mina cykelpojkar!

Svar: Låter kul, Sofi :) Ni är välkomna hit oxå nån gång, jag har massor av fina cykelvägar att visa :) Jag och Sara pratade oxå om att försöka dra ihop ett gäng från trakterna och köra distans med fika, troligen första helgen i okt, då får du hänga på!
Martina

Kommentera här: