Dags att knyta säcken - Sammanfattning säsongen 2013

Även om jag tänker hålla igång och cykla utomhus ända tills det inte längre är möjligt, dvs. det blir för halt ute på vägarna, så är känslan ända att det är dags att sammanfatta årets säsong. Ganska kul att se tillbaka och inse att jag faktiskt uppnått samliga mål :) Vissa mål var satta innan säsongen och andra har tillkommit längs med vägen. 
 
25:e mars var första datumet för utomhuscykling
3 läger har hunnits med, 2 på våren och ett nu i sept som avslutade säsongen på ett alldeles ypperligt sätt :)
 
Mina mål för 2013 var:
- Cykla minst 400 mil (jag är uppe på 532 i dagsläget)
- Genomföra Vätternrundan sub 10 (kom in på 9.51 med SubXX Team Naturelle, snitt 30,94 km/tim )
- Genomföra Tjejvättern sub 3. Planerna ändrades strax innan loppet och mitt mål blev reviderat till att klara 2,46 eller under, vilket var föregående års rekordtid (kom in på 2,46 - snitthastighet 35,05 km/tim)
- Genomföra Halvvättern under 5 tim (kom in på 4,36 effektiv cykeltid- snitt 31, 23 km/tim. Inga större krav på mig inför detta lopp. Ganska nöjd med tiden då Roger hade en rejäl vurpa + att vi tappade en riktigt bra klunga och körde själva större delen av loppet).
- Skaffa licens och börja tävla (tävlingsdebut blev på Veteran - SM)
- Hänga med klungan på veteran-SM (tog en bronsplats :))
 
Körda lopp 2013:
- Jubileumsloppet Varberg 19:e maj (jag och R) Snittid 31,18
- Hisingen runt 26:e maj (några SubXX-tjejer och R, gruppen splittrades senare) Snittid 30, 29
- Tjejvättern 8:e juni 
- Halvvättern 9:e juni 
- Vätternrundan 15:e juni
- Laholm "bergsetapp" 25:e juli (12 mil. Snittid: 31, 63, körde ej på max pga SM 3 dagar bort)
- Veteran-SM linje Ystad 28:e juli (Tävlingspremiär! Ca 6, 5 mil, snittid: 33, 97)
- Velofondo Vårgårda 17:e aug (ca 14 mil snittid: 33, 24)
- Tempolopp  Svanesund 31:e aug (premiär! 2 mil 34, 83 i snitt)
- Linjelopp Svanesund (Veteranklass. 5, 2 mil, 33 i snitt)
 
Jag tror inte jag har glömt något... 
 
Det jag är mest stolt över är att jag vågade ställa upp i snabbklungan på TV och att klara att hänga med där! Det trodde jag (på riktigt!!) aldrig!
Är också glad och stolt över bronsplatsen i veteran-SM och att jag överhuvudtaget vågade mig dit. Men det var längesedan jag varit så nervös oxå...
Vättern var rolig oxå, även om jag grämer mig liiiite i efterhand att jag inte provade att köra med snabbklungan då jag kände mig så stark... fast vem vet om det hade gått. 
Jag känner att jag förbättrat konditionen väsentligt sedan förra säsongen, då jag inte heller gick in för cyklingen alls på samma sätt som i år. Detta är en vinst i sig. Planer finns på att göra ett nytt fystest för att se om värderna visar så som känslan är. Jag har oxå blivit modigare och tryggare på cykeln, även om det finns mer att göra även där.
 
Tanken nästa säsong är att lägga mer fokus på tävlingar och mindre på motionslopp. Hårdare och ännu mer målmedveten träning. Jag behöver också fundera mer över tekniken på cykeln, där finns MYCKET att göra!
Åh, längtar redan efter nästa säsong!! Men nu ska jag passa på att njuta av att inte ha några krav på mig själv ett tag utan bara hålla igång cyklingen utomhus så länge det är möjligt, variera träningen mer, dvs. gymma, simma, yoga mm. Så att jag är RIKTIGT sugen på nästa års utmaningar! Målen för 2014 är ännu inte satta men några idéer finns... 
 
Hoppas ni är lika nöjda med säsongen som jag är! :)
 
På väg mot nya utmaningar...
 
 
 
 
 

Kommentera här: