Kontroll på förlossningsavd.

Ringde förlossningen igår morse och frågade om sammandragningarna som är korta men gör ont. Hon sa att jag skulle åka in för kontroll om/när det kom igen. Och på eftermiddagen kom det mycket riktigt.. men denna var jättekort så blev tveksam till att åka in ändå. Ringde igen och bm var oxå tveksam men beslutade sedan för att det kanske var bäst för säkerhets skull, inte minst för att lugna mig.
Så Roger ställde in fikan med polarna och vi begav oss till lasarettet några hundra meter härifrån (just nu känns det rätt skönt att ha så nära dit). Fick träffa en rätt stressad, ung läkare och det var bara att dra av brallorna och slänga sig i den alltid lika roliga gynstolen. Vaginalt UL och allt såg bra ut. Sedan vanligt UL och det såg bra ut det med. Urinprov för att utesluta UVI som tydligen kan ge symptom som sammandragningar ?! Det visade inga tecken på nåt sånt heller. Läkaren ville ta en kurva på hjärtfrekvensen hos de små och en bm kom för att göra detta. Hon var frågande till varför och trodde det var vi som hade efterfrågat det, vilket det inte var. Det är tydligen extremt svårt att göra det (man ska ligga ner och se en kurva under 30 min) så tidigt i graviditeten och speciellt när de är två. Hon gjorde ett försök och vi fick höra hjärtljuden för första gången <3 Häftigt! Oj, vad det slog fort och oj vad de rörde på sig. De låg inte stilla en sekund och därför lyckades inte kurvan. Men allt såg himla bra ut och ytterligare ett kort ul gjordes då de fått in mitt hjärtljud istället för den ena bebisens (tyckte det såg lågt ut) men man konstaterade att även det såg bra och normalt ut. Vi kunde tom se deras små hjärtan där inne. Magiskt! 
Så nu måste jag ännu mer tänka mig för vad jag gör, ta det lugnt och vila mycket men tack och lov får jag röra på mig, lagom mycket. Det är ju en riskgraviditet och risken att de vill komma ut för tidigt är ju större så jag ska tänka mig ännu mer för framöver. 
 
Måste för övrigt säga att jag har världens bästa kille, älskar honom så otroligt mycket! <3
 
Bjuder på en magbild
 
 
V. 24 och magen mäter ca 105 cm i omkrets

Kommentera här: